"ערי העתיד: בין חזון למציאות"

יום ג', חדר אוכל, 13:15-14:30

מנחה: ד"ר אדר' אלס ורבקל – בצלאל

המבט העולמי:

Abhilash Panda – Mentor, Office for Disaster Risk Reduction – UN

Rosalind Cook – Senior Policy Advisor – E3G – Climate Change Think Tank

הזווית המקומית:

ד"ר אמילי סילברמן – האוניברסיטה העברית

פרופ' יובל פורטוגלי – אוניברסיטת תל אביב

פרופ' ראסם חמאיסי – אוניברסיטת חיפה

סיכום:

ד"ר נועה הייזלר רובין – התכנית לתואר שני בעיצוב אורבאני, בצלאל

פירוט:

 נדמה כי מאז פרסם לה קורבוזייה את ספרו 'עיר המחר' (1947) והציג חזון לפיתוח עירוני עתידי, מודרני, יעיל ותעשייתי, לא השתנה הדיון באופן מהותי. תכניות רבות בארץ ובעולם מציגות מודלים דומים תוך שימור מושגים שאינם רלוונטיים עוד לעיר בהווה ועוד פחות מכך, לעיר העתידית.

לצד הטכנולוגיה המשנה את אופן השימוש היומיומי בעיר, משתנים גם המדדים לאיכות החיים העירונית ומאפייניה. אוצר המושגים הבסיסיים בדיון מתרחב ובעקבותיהם, משתנות הפרספקטיבות, הן במרחב, הן בזמן. מעל לכל אלו, נקודת המוצא המסורתית לתכנון, שבה המתכנן מציע חזון עירוני, ואותו הוא מעמיד לשיפוט הציבור, איננה עוד רלוונטית. מקומו של הציבור בתהליך הולך וגדל, והדיון על חזון העיר העתידית משנה את פניו.

כאוניברסיטה ממונה מטעם UN Habitat, השואפת לשלב פעולה ביצירת הדור הבא של מנהיגים, מנהלים, חוקרים ואנשי פרקטיקה בעיר, בחרנו לכנס במושב זה דוברים שונים העוסקים ברבדים שונים של מה שאנו מכנים 'העיר העתידית'. במסגרת הדיון השנתי בחוסן עירוני, נציג דיון זה כבסיס להעמדת תשתית הקיימות והחוסן של כל עיר בישראל ונבחן מחדש מהי סביבה עירונית, מהי קהילה עירונית, כיצד אלו עתידות להתפתח ביחד ולחוד, ומהו תפקידם של אנשי המקצוע בתכנונה ובעיצוב חזונה.